zaterdag 16 augustus 2014

Help, ik kan niet kiezen, zoveel mooie stoffen!




Toen ik ruim 30 jaar geleden begon met kleding naaien, was ik een straatarme tiener. Mijn kleding maakte ik zelf om een aantal redenen: 

  1.  dat wat ik wilde aan kleding kon ik vaak niet vinden bij confectiekleding.  
  2.  ik ontdekte al snel dat kleding die je zelf maakt goedkoper kon zijn dan wat je in een winkel kocht. 
  3.    kleding die je zelf maakt is anders dan de massa. Het is uniek, niemand anders heeft hetzelfde.

Meestal zocht ik eerst een patroon en daarna de stof erbij. Dat had nogal eens het nadeel dat ik de stof die ik voor ogen had, nergens kon vinden. Of de stof die ik voor ogen had was veel te duur. Dan werd het kledingstuk dus niet gemaakt. Later kocht ik stoffen in de uitverkoop aan het eind van het seizoen, dan had ik ze goedkoper en dan zag ik het jaar erop wel wat ik ermee deed. Daar ben ik weer mee gestopt want de verzameling stoffen op zolder werd wel erg groot. 







Gaandeweg de jaren is er veel gebeurd in stoffenland. Veel nieuwe technieken en nieuwe garens maken veel nieuwe stofsoorten mogelijk met allerlei prints. Toen ik voor mijn kinderen begon met kleding maken, waren er bijvoorbeeld lang niet zoveel tricot-stoffen als nu. Stoffen die milieuvriendelijk geproduceerd zijn, waren al helemaal niet te vinden, laat staan gemaakt van biologische katoen. Nu wordt het assortiment steeds groter. Met name in Scandinavië en Duitsland worden veel stoffen met zorg voor het milieu geproduceerd. Met de komst van internet kun je stoffen nu ook heel makkelijk in het buitenland bestellen. Er kleven echter voor mij wel een paar nadelen aan: ik zie ontzettend veel leuke stoffen, en ik zou ze allemaal willen kopen. Al is het maar een halve meter. Maar ja, waar ga ik al die lappen stof laten en waar ga ik dat van betalen. Want dat is gelijk het volgende nadeel: er hangt een behoorlijk prijskaartje aan milieuvriendelijk geproduceerde stof. En in mijn systeem zit toch nog steeds een beetje dat als je zelf kleding maakt, het goedkoper is dan wat je in de winkel koopt. Maar dat is natuurlijk al lang niet meer zo nu confectie kleding voornamelijk in lage lonen landen wordt geproduceerd. En waar kwaliteit van stof en productie niet van belang is omdat het de bedoeling is dat je de kleding maar één seizoen draagt. Want we leven nu eenmaal in een consumptiemaatschappij dus moet er ieder seizoen nieuwe kleding gekocht worden. 




Nu heb je voor kinderen natuurlijk ieder seizoen nieuwe kleding nodig want ze groeien nu eenmaal. Maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van de stoffen en de productie niet van belang is. Juist voor kleine kinderen is het belangrijk dat de stof vrij is van schadelijke chemische stoffen. En geloof me, er wordt veel schadelijke chemische troep bij de stoffenproductie gebruikt. En dus koop ik zoveel mogelijk stofjes die geproduceerd zijn zonder schadelijke stoffen. Zo is de kleding die je koopt bij Kleurig & Fleurig veilig voor je kindje. En het wordt ook nog eens met liefde en zorg gemaakt. En ook dat zie en voel je.



Nu nog zien dat ik mezelf in bedwang kan houden. Want echt, het liefst koop ik ze allemaal tegelijk, die mooie stoffen. Iedere dag zie ik weer nieuwe voor bij komen. 
Help, ik kan niet kiezen, zoveel mooie stoffen.

Liefs, Astrid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten