vrijdag 19 september 2014

Start van de donkere tijd van het jaar.



Over een paar dagen is het de herfstequinox. Dag en nacht zijn dan een paar dagen even lang. Daarna gaan we definitief de donkere tijd van het jaar in. De dagen zijn dan korter dan de nachten. Alhoewel we een prachtige nazomer hebben, is het voor mij al een aantal weken herfst. 


Al jaren leef ik in het ritme van de seizoenen en de natuur. En al jaren voel ik de verandering van energie goed aan. Dit jaar begon de herfstenergie al vroeg, namelijk half augustus. Ik krijg dan het gevoel meer dingen binnenshuis te willen doen. Ik krijg ook meer behoefte om innerlijk werk te doen, iets wat ik in de lente en de zomer veel minder heb. Ondanks de warmte buiten, heb ik moeite om nog in het zomerritme te moeten. Ik doe dat dus ook niet. Voor mij breekt de periode van inkeer en rustiger aan doen aan. Ik heb meer behoefte aan rust. Het is tijd om oude stukken los te laten en me klaar te maken voor de winterrust die komen gaat. 

Kijk ik om mij heen, dan zie ik de meeste mensen het hele jaar door razen alsof het lente en zomer is. Er is geen ruimte meer om in de herfst en winterperiode te kijken wat het lente en zomerseizoen je gebracht hebben. Sterker nog, we starten van alles op in de herfst, volkomen tegen de energie van de natuur in. Dit maakt dat we moeten duwen en trekken om dingen voor elkaar te krijgen. Nu is het de tijd van de balans opmaken: wat heb ik het afgelopen half jaar opgezet, hoe heeft zich dat ontwikkeld, wat ging goed, wat minder goed, wat wil ik behouden en wat wil ik anders doen.  Daarna, in de winter, kun je kijken hoe je dit gaat aanpakken. Wellicht zijn er in de zomer wat ideeën ontstaan over wat je het komende jaar zou willen doen.  De donkere tijd van het jaar is de tijd waarin je kunt onderzoeken hoe je deze ideeën kunt verwezenlijken. Wat heb je nodig om het op te starten en hoe kun je aan deze benodigdheden komen. De lente is dan de tijd om een begin te gaan maken met je plannen. Op deze manier werk je mee met de energie van de natuur en dat gaat een stuk makkelijker. 


Je kunt dit principe op alles in je leven toepassen, of het nu gaat om innerlijk werk, je vrije tijd, je werk, huishouden enz. De zaken die lopen, lopen natuurlijk gewoon door. Dat zijn dingen die je geen extra energie of tijd kosten. Iets nieuws opstarten of dingen anders doen, vraagt meer energie en die heb je niet in de herfst en de winter. Die energie is er juist wel in de lente. Dus, probeer het eens uit. Bekijk je oogst van het afgelopen lichte seizoen en bepaal wat er voor het volgende seizoen nodig is om volgend jaar weer vrucht te kunnen dragen.

Liefs Astrid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten