zaterdag 18 oktober 2014

Kinderen als modepop, is kinderkleding nog wel kinderkleding?



Vandaag schrijf ik over iets wat mij zeer na aan het hart ligt. In hoeverre mogen kinderen nog kind zijn?

In de middeleeuwen werden kinderen aangekleed als kleine volwassenen. Ik weet nog dat ik dat als kind al raar vond. Hoe kon je nou lekker spelen in een jurk met hoepelrok?







De laatste tijd ben ik redelijk actief op internet om inspiratie op te doen voor de kinderkleding die ik zelf maak. Wat ik echter vooral zie, is wat ik niet wil maken. Wat goed scoort bij veel moeders zijn foto’s van kleine kinderen (al vanaf een jaar of 2!) die poseren als volleerde fotomodelletjes met kleding die verdacht veel lijkt op kleding voor volwassen. En ik heb dezelfde reactie die ik als kind had bij de plaatjes van kinderkleding uit de middeleeuwen: hoe kun je hier nu lekker in spelen? Wat is de boodschap die deze kinderen meekrijgen? Dat uiterlijk heel belangrijk is?

 









Laten we niet vergeten wat de functie van kinderkleding is. Naar mijn mening heb je kleding aan om je te helpen jezelf warm te houden. Niets meer en niets minder. Kleding moet vooral niet in de weg zitten. Je moet er lekker in kunnen liggen, zitten en bewegen. Als je heel klein bent, is het prettig als je makkelijk verschoont kunt worden en dat kleding makkelijk aan- en uit te trekken is. De kleding is liefst van stoffen gemaakt die niet schadelijk zijn voor jou als kind en die je helpen om je eigen warmtelichaam te trainen. En als je dan toch kleding aan moet hebben, dan mag dat best kleding zijn met plaatjes die jou als kind aanspreken. 


Kijk ik nu zo rond op internet, dan zie ik toch wel veel kleding die naar mijn mening voorbij gaat aan de primaire functie van kinderkleding. Het moet in eerste instantie leuk gevonden worden door volwassenen. Ik zie dat er veel kinderkleding te koop is die een volwassene niet zouden misstaan. Compleet met handtasjes en stropdasjes. En ik heb het dan over kleding voor peutertjes. Kindertjes die hun eigen lijf en hun omgeving lekker moeten kunnen ontdekken. 


Goed, ik maak dus baby- en peuterkleding die jij als volwassene echt niet aan wilt omdat je het te kinderachtig vindt. Kleding die geschikt is voor kleine kinderen. Kleding waar je lekker in kunt liggen, zitten en bewegen en die uitnodigen om geknuffeld te worden. Zie jij je kinderen niet als modepop, dan kun je dus bij Kleurig & Fleurig kinderkleding terecht voor echte kinderkleding.




Het is niet mijn bedoeling om met dit schrijfsel mensen voor het hoofd te stoten. Een ieder is vrij om haar/zijn kinderen op te voeden en te kleden zoals zij/hij goeddunkt. Maar ik wil je wel prikkelen om jezelf eens af te vragen waar jij de kledingkeuze voor je kinderen op baseert. En, bevalt het antwoord je?




                    Warme groet,  Astrid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten