vrijdag 10 oktober 2014

Patronencollectie, oftwel welke patronen gebruik ik voor het maken van kinderkleding



Helaas ben ik niet goed in het zelf ontwerpen van patronen voor kleding. Ik heb wel in een grijs verleden een cursus patroontekenen gevolgd, maar daar is niet zo heel veel van blijven hangen vrees ik. Gelukkig zijn er mensen die wel goed kunnen ontwerpen en daar ook nog eens leuke patronen van maken waar ik dankbaar gebruik van maak. 


Begin jaren tachtig van de vorige eeuw (klinkt als het stenen tijdperk) heb ik leren naaien met behulp van het blad Nanet. Een zelfmaakmodeblad speciaal voor jonge meiden. Eenvoudige maar hippe patronen met stap-voor-stap beschrijvingen. Er zijn er niet zoveel van verschenen, ik geloof een stuk of 6, en ik had ze allemaal. Ik heb er nog 1 en die koester ik. Later kwamen daar patroonbladen als de Marion en de Knip bij, de laatste bestaat nog steeds en heet nu Knip-mode. 

Nanet, met dit blad heb ik leren naaien.

Voor de kinderen gebruik ik patronen van Knippie, Ottobre, Farbenmix en wat andere patronen die ik her en der via internet vind.

Enkele van de patroonbladen die ik gebruik voor het maken van kinderkleding



In de loop van de tijd heb ik een aardige patronencollectie opgebouwd. Net als mooie stofjes, werken ook patronen verslavend en moet ik uitkijken niet ieder leuk patronenboekje of e-book aan te schaffen. Zelf vind ik het leuker om kleding te maken die heel anders is dan de confectiekleding. Dat kan door de stofkeuze maar zeker ook door het patroon wat ik gebruik.
Heb je wensen voor bepaalde soorten kledingstukken in een bepaalde maat, laat het me weten via kleurigfleurig@xs4all.nl, via het contactformulier van de webshop of middels het commentaarveld onder deze post. Dan kan ik daar een beetje rekening mee houden met wat ik de komende tijd ga maken.

Liefs, Astrid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten